Anmeldelse

Anmeldelse: ‘Saltsea Chronicles’ sætter fokus på de vigtige valg i livet

Af Emil Øgaard
14 oktober, 2023

Normalt spiller jeg ikke denne type spil, men jeg er glad for, at jeg tog chancen.

Tænker du nogensinde over, hvordan dit liv kunne have set anderledes ud, hvis du havde truffet nogle andre valg i dit liv? Reageret på en anderledes måde, fortalt sandheden på det rigtige tidspunkt eller blot have sagt nogle ting anderledes?

Det er selvfølgelig retoriske spørgsmål som ingen kender svaret på. Men disse spørgsmål er, hvad jeg tænkte over både under og efter at have spillet Die Gute Fabriks nyeste titel, ‘Saltsea Chronicles’.

Det er ikke et spil for alle, men hvis man gerne vil have en anderledes spiloplevelse, kan jeg klart anbefale det.

En oversvømmet tempelby med folk på padelboards

Søgen efter mening

Maja, der er lederen af en lille gruppe søeventyrer, forsvinder pludseligt en nat. Alle er fortvivlet om, hvor hun er forsvundet hen, om det har været planlagt eller om hun er blevet kidnappet.

Din opgave som spiller er at træffe valg for gruppen, så I kan finde ud af, hvad der er sket med Maja, men også at lære om livets uransagelige veje, og fortabte sjæle, der alle prøver at lede efter en mening med deres liv.

Blandt søeventyrerne har vi Molpe, der er Majas partner og netop har født et lille barn; Stew, der er en ældre kvinde, som kalder allesammen for “kitten” og som lige skal have sit livs sidste eventyr inden sin pension; Iris, som er en queer-person, som prøver at lære at blive en del af et fællesskab; og Murl, som er en pedantisk og historieinteresseret arkæolog.

Det er skønt at se et spil være så naturlig i sin repræsentation af LGBTQIA+-personer, hvor det ikke føles forceret. Det som det særligt gør godt i dette tilfælde er, at få det til at handle om karaktererne fremfor deres karaktertræk. Hermed står budskabet med spillet også tydeligere frem, da det netop ikke bliver overskygget af dette.

Historien foregår ude i et ørige, hvor en naturkatastrofe, kaldet The Flood, har forårsaget massive ødelæggelser af samfundet og spredt landet ud i forskellige øgrupper. Hver øgruppe har sit eget samfund, og nogle sit eget sprog. Fælles for beboerne rundt omkring er, at de prøver at få deres liv til at give mening på hver sin måde.

Dette leder også ind i vores karakterers egne historier. I takt med at man leder efter Maja, desto mere lærer de om sig selv. Nogle får åbenbaringer omkring deres liv, mens andre blot får bekræftet, at det er det rigtige sted, de er havnet.

Et “sketchy” gensyn

Tandhjulets magt i maskineriet

Die Gute Fabrik har tidligere udgivet spillet ‘Mutazione’, der er et choose-your-own-adventure eventyr med valg, der forgrener sig ind i nye valg, man kan træffe, og som påvirker historien.

Samme koncept er at finde i ‘Saltsea Chronicles’, hvor man, i stedet for at skulle træffe valg for blot én hovedkarakter, skal træffe valg for mange karakterer.

Man kan se det lidt som Telltales’ ‘The Walking Dead’, hvor man også træffer narrative valg for flere forskellige karakterer. Forskellen her er, at karaktererne i ‘Saltsea Chronicles’ udgør vores lille gruppe af søeventyrer.

Vælger man fx A bliver karakter 1 sur, og hvis man vælger B bliver karakter 2 sur. Derfor er det netop vekselvirkningen i denne dynamik, der gør det utroligt engagerende at spille, da der er konsekvenser ved valgene.

Man skal være indstillet på, at der ikke er meget gameplay i dette spil, hvor det i højere grad skal ses som en interaktiv novelle. Dog har de implementeret kortspillet Spoils, der skifter husregler alt efter hvilken ø, man befinder sig på, og som låser op for ekstra dialog- og valgmuligheder.

Gameplayet går ud på, at man klikker rundt på forskellige interaktive dele af de forskellige øer, hvor karakterene kan interagere med forskellige områder eller andre karakterer. Ofte er der 1-2 valgmuligheder, der alle får betydning for, hvordan historien udformer sig i dit spil.

Som udviklerne selv gør opmærksom på inden spillet, så kan man ikke træffe forkerte beslutninger. Men hvis man alligevel gerne vil have truffet en anden beslutning, så er spillet delt op i kapitler, hvor man kan genspille kapitlerne, så ofte man har lyst. Nogle af beslutningerne i dette kapitel kan få betydning for et kapitel senere, du nu også skal genspille.

Derfor kræver det flere gennemspilninger at få det hele med, hvilket er utroligt ambitiøst af et spil i denne størrelse. Men eksekveringen er mesterlig.

Radiotårnet kan få en vigtig betydning, hvis du tillader det

Distinkte farver og progressiv soundscape

Den smukke artstyle er som taget ud af en grafisk designers våde drøm. Alle farver komplementerer hinanden, og giver hinanden plads til at skabe en dybde, selvom det er 2D-assets.

Intet er overladt til tilfældighederne, hvor de blændende detaljer får spillet til at føles levende. Alt dette hænger også sammen med den gode lore, der er ved hvert område, hvor artstylen i den grad levendegør dette. Om det så er ubehagelige fugle, der har lagt rede i radiotårnet eller en ø ovenpå en ubåd, så bliver man nysgerrig efter at se, hvad der gemmer sig.

Soundtracket byder på mange forskellige musikalske genre, der på en eller anden måde altid hænger sammen. Man kan tydeligt høre de jazzede indflydelser, hvor særligt TV-serien ‘Cowboy Bebop’ kan høres i titelmelodien.

Musikken bliver derfor en type af fortæller, der både sætter historien op, og understreger, hvad de forskellige karakterer føler. Er der en karakter i konflikt, veksles der mellem dur og mol, og er de håbefulde, bliver der brugt en opløftende skala.

Alt sammen er med til at binde det hele sammen, nu hvor spillet ikke er voice-castet i klassisk forstand. Karaktererne har udbrud og nogle af deres catchphrases, såsom Stews “kitten”. Derfor er musikken vigtig for at understrege tonefaldet og stemningen i rummet.

Samfundet på ubødsøen The Gardens

Konklusion

‘Saltsea Chronicles’ er ikke det typiske spil, jeg normalt interesserer mig for. Normalt er jeg mest engageret i spil med reelt gameplay i. Men heldigvis tog jeg chancen, og fik en meget positiv oplevelse.

Narrativet fangede mig på en helt særlig måde, hvor jeg lige fra start kunne se, at mine valg havde store konsekvenser for karaktererne. Det jeg særligt fandt engagerende var, at man styrede et kollektiv frem for, jeg blot skulle finde ét moralsk kompas at gå med.

Dette gjorde, at jeg, så vidt som muligt, afspejlede mine valg ud fra karakterenes livshistorier, og hvad jeg følte passede til deres personlighed. Det er en vekselvirkning, der er svær at eksekvere på i spil, men det lykkes utroligt godt her.

Spillet fik mig til at reflektere over de valg, jeg selv har truffet i livet, og prøvet at genspille scenarier om, hvordan det kunne have endt anderledes. Det er vel det, man kan kalde ultimativ immersion, når man tager spillets koncept og afspejler sit eget liv med det. Det er kun de bedste spil, der opnår det.

Artstylen og sounddesignet gik rent ind, hvor jeg særligt var vild med de jazzede inspirationer og distinkte farvepalette, der fik spilverdenen til at føles levende og dynamisk.

‘Saltsea Chronicles’ bliver desværre nok et spil, mange kommer til at vælge fra grundet det sparsomme gameplay. Og det er ærgerligt. Jeg vil opfordre alle med en smule skepsis til at prøve det af, og se om det er noget for dig. For fans af genren er det et must-play.

Her til sidst skal vi jo lige have den danske vinkel med. Udviklerne fra Die Gute Fabrik er nemlig fra København med danske Christoffer Holmgård og britiske Hannah Nicklin i front. Endnu en gang må jeg bare erkende, at talentmassen af spiludviklere herhjemme har et fantastisk højt niveau. Det lover utroligt godt for fremtidige spil.

Du kan få ‘Saltsea Chronicles’ via Steam, Playstation Store og Nintendo eShop


Udvikler/Udgiver: Die Gute Fabrik

Genre: Choose-your-own-adventure

Platform: PC (anmeldt på), Playstation 5 og Nintendo Switch


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.


Saltsea Chronicles Anmeldelse
9/10



© Copyright - arkaden.dk