Mest læste
Dansk legetøjsbutik sælger Mario-spil for rekordbeløb
Meme-spil finansierede Amalie og Mathias’ drømmeprojekt
Xbox ser gerne, at det næste Fallout-spil kommer tidligere end planlagt
De største spiludgivelser i maj 2024
Hovedrolle er klar til Hit Man
Civil War-anmeldelse – Lægger ud som det første bud på årets bedste film
Phantom Fury-anmeldelse – Actionbrag med rustende kanter
Nomineret til 6 Spilpriser: Arkaden besøger Bedtime Digital Games
Spilprisen 2024: Mød jurymedlemmerne Ida og Alex
Challengers-anmeldelse – Årtiets sportsfilm, årtiets mest sexede film
Den ene er inspireret af sin fars gamle anatomibøger. Den anden er allergisk overfor at loope musik. Men sammen har de været med til at udvikle det bedste danske spil siden INSIDE.
‘Cocoon’ har fået en blændende modtagelse blandt fans og kritikere, hvor deres score på Metacritic lige nu er på 89 for PC-versionen, hvilket svarer til det 16. bedst anmeldte spil i år. Her på siden gav vi spillet 9/10, hvor det blev beskrevet som en “genistreg af et spil“.
Vi har taget en snak med medstifter og lyddesigner hos Geometric Interactive, Jakob Schmid, og Art Director, Erwin Kho, omkring modtagelsen af spillet, og hvad det har krævet af holdet bag.
Jeg har set frem til ‘Cocoon’ længe. Lige siden game director Jeppe Carlsen lagde en gameplay teaser ud på sin X-profil, har jeg set frem til dagen, hvor en officiel dato kom. Som stor fan af ‘Limbo’ og ‘INSIDE’ som Jeppe tidligere har arbejdet på, håbede jeg på, at de nye puzzles kunne overgå de forrige.
Som Jakob Schmid – Jeppe Carlsens kompagnon – udtaler i sit interview med Arkaden, så var det meningen, at ‘spillet ‘Cocoon’ skulle laves hurtigere end de tidligere spil som Jakob Schmid og Jeppe Carlsen har arbejdet sammen på. Det blev ikke tilfældet.
Presset som Playdead-alumner
I spilindustrien er det ofte givet, at man ikke er bedre end sit seneste spil. Med de to største danske indiesuccesser i ryggen, måtte der derfor også være et pres på Jakob og Jeppe. Derfor spurgte jeg ind til presset om at have “fra udviklerne bag Limbo og INSIDE” som en del af deres marketing.
Jakob: “Når ‘Limbo’ og ‘INSIDE’ bliver lagt ind i vores marketing, bliver vi nødt til at leve op til vores omdømme. Men spørgsmålet går faktisk mere på, om vi kan lave et spil, der ikke skuffer os selv?“
Erwin: “Man forbinder tit Playdead med melankoli, og pludseligt laver vi noget helt andet. Du vil stadig ikke skuffe – du vil gerne efterlade et indtryk og “wowe” folk.“
Min fornemmelse af Jakob og Erwins svar var, at de ikke rigtigt tænkte på, at stå i skyggen af Playdead. Det var om de ville bevist, at de kunne stå på egne ben med Geometric Interactive. Men det har ikke været uden bump på vejen.
Da Jakob og Jeppe havde taget beslutningen om, at der skulle en udgiver til at hjælpe dem med spillet, var Annapurna Interactive deres første prioritet.
Jakob: “Vi var nået til et punkt, hvor det var svært at finde penge og ressourcer til den videre udvikling af spillet; Vi pitchede vores spil og folk var sådan: “Det ser fedt ud, jeg snakker lige med dem ovenpå”, men vendte aldrig tilbage. Derfor lavede vi en liste over dem, vi allerhelst vil have til at udgive vores spil. Og her var Annapurna øverst på listen. Annapurna var derfor perfekt match for os, da de allerede har en portefølje med smukke og unikke artstyles.“
Selvom Annapurna ikke har udgivet særligt mange spil endnu, er ‘Cocoon’ blot det andet nordiske spil i deres portefølje. Det andet nordiske spilstudio, der har fået udgivet deres spil ‘Sayonara Wild Hearts’, er svenske Simogo.
Jakob: “Nu er det jo ikke fordi Annapurna har udgivet tusindvis af spil. Men med den rimeligt kreative gruppe af udviklere, vi har i Danmark, har vi flere, der godt kunne blive udgivet af Annapurna på et tidspunkt. Det kan være vi får Annapurna Nordic til den tid?“
Fandt inspiration i sin fars anatomibog
Erwin Kho er lidt et ubeskrevet blad i spilindustrien. Han har tidligere arbejdet 10 år som freelancer, særligt med digital design. Derfor har han også sin egen side, hvor man kan se hans forskellige kunstprojekter. Et af Erwins kunstprojekter har han kaldt “Islands”. Netop dette projekt havde Jeppe og Jakob en helt særlig interesse i.
Jakob: “Vi startede med at lave en 2D prototype, hvor man havde en lille figur med en kugle og nogle puzzles. Faktisk er der nogle af disse puzzles, der også er med i det færdige spil. Men spillet var fladt og havde ingen teksturer. Derfor var vi på udkig efter en, der kunne bringe vores spilverden til live. Og Erwins “Islands” var det, der overbeviste os om, at vi måtte snakke med ham, da det præcist var sådan vores verden kunne se ud. Erwin var et ret fedt valg til netop dette. Han passede perfekt til det, vi ville have.“
Erwin: “Det kom som en meget naturlig forlængelse af det, jeg allerede arbejdede med. Men her kunne jeg udfolde min indre sci-fi nørd.”
Erwin var 5 år gammel, da han så den først Alien-film og blev også hurtigt eksponeret for zombiefilm bagefter. “Det var ikke en særligt god idé, men det skete.”
Men inspirationen til netop ‘Cocoon’ skal findes i et andet sted en horrorfilm.
Erwin: “Min far var narkoselæse, og han havde alle disse smukke anatomibøger på sit kontor. Jeg tror, de var fra 60’erne og 70’erne og var tegnet af en kirurg, som også var en meget dygtig kunstner. Han tegnede hele kroppens anatomi, men også nogle af de sygdomme og infektioner, man kunne få. Jeg synes, det var fascinerende og smukt.“
“Jeg er allergisk overfor at loope musik”
Jakob Schmid vandt prisen for Best Audio ved IGF (Independent Game Festival) i 2013 for spillet ‘140’ som også var udviklet sammen med Jeppe Carlsen. I ‘140’ er musikken og gameplayet knyttet meget tæt, da det er et rytmespil. Derfor har tilgangen til at lave lyd og musik til ‘Cocoon’ været en del anderledes.
Jakob: “Forskellen har været, at ‘Cocoon’ startede ud 100% som gameplay. Vi havde heller ikke bosskampe i starten af produktionen. Men målet med musikken var, at jeg ønskede, at nøglemomenterne lød ens. Vi endte op med at have nøglemomenter, hvor spildesign og musikken virkelig mødes. Fx feedbacken når spilleren lærer en ny ting eller oplåser noget nyt i det univers, man er i. Det spiller nogle ganske få toner, men jeg synes det fungerer virkelig godt.“
Noget af det jeg personligt elskede ved ‘Cocoon’ var, at man aldrig blev forstyrret af musikken, når man skulle tænke over løsningen. For Jakob Schmid har dette også været lidt af en puzzle i sig selv.
Jakob: “Jeg siger altid, jeg ikke er musiker, jeg er lyddesigner. Til musikken for de mere ambiente dele, kodede jeg en software til vores synthesizers. Musikken bliver genereret i selve spillet, da jeg er allergisk overfor at loope musik. Desto mere teknisk musikken bliver, desto mere interessant synes jeg det er. Musikken har et bestemt sæt regler og lyddesignet har også nogle regler som det skal følge meget, meget nøjagtigt. Derfor er musikken ikke direkte inspireret af artstylen, da jeg altid har haft disse regler i mit hoved. Men omvendt kan man ikke undgå at blive inspireret af Erwin.“
Håber på nomineringer
I min anmeldelse af spillet kaldte jeg det en milepæl indenfor dansk spildesign. Og hvis der er et spil, der bør vinde priser, er det ‘Cocoon’.
Da jeg interviewede Jakob og Erwin var spillet kun 3 dage gammel. Men allerede havde det fået en nominering som årets bedste indiespil til Golden Joysticks. Her er de nomineret sammen med ‘Dave the Diver’, ‘Dredge’ og ‘Sea of Stars’. Om de vinder må vi se på, når showet afholdes d. 10. november. Man kan stadig nå at stemme på sin favorit lige her:
Erwin: “Vi håber da at blive nomineret til mere. Men det er også et stærkt felt i år. Det er virkelig fedt at være på samme liste som ‘Viewfinder, ‘Sea of Stars’ og ‘Dredge’.“
Geometric Interactive har efter udgivelsen af ‘Cocoon’ nydt at se deres spil blive spillet af folk på YouTube og Twitch. Erwin brugte udgivelsesweekenden på “at høre folks respons og wow-momenter, forvirringsmomenterne og de momenter, hvor hjernen bare siver ud af ørene på dem. Det var virkeligt sjovt og virkeligt tilfredsstillende.“
Jakob og Erwin har været meget taknemmelige for den fine modtagelse som spillet har fået af både fans og af kritikere. De gør det ikke for pengenes skyld. De vil “bare gerne lave det bedste spil i verden. Nogle gange laver vi noget virkelig godt, og det er vi stolte af.“
Det ultimative for dem er, at folk begynder at digte på historier omkring ‘Cocoon’-universet og begynder at lave fan-art til spillet.
Hvad Geometric finder på til næste gang, må vi vente at se. Jakob Schmid kunne løfte sløret for, at de var i gang med præ-produktionsfasen og på konceptniveau med deres nyeste spil. Om der går endnu 6 år på deres nye spil må vi vente at se. Jeg ser allerede stærkt frem til det.
Cocoon kan hentes via Game Pass eller spilles på Playstation 5, Nintendo Switch og PC.
Om skribenten:
Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
- Producent: Her er de første detaljer om Switch 2
- Silent Hill 2 Remake udvikler er sikre på spillets kvalitet
- Spilprisen 2024: Mød jurymedlemmerne Ida og Alex
- Arkaden Podcast anmelder- Open Roads og Alone in the Dark
- Hovedrolle er klar til Hit Man
- Xbox ser gerne, at det næste Fallout-spil kommer tidligere end planlagt
- De største spiludgivelser i maj 2024
- Håndtering Av Udøde-VOD-anmeldelse – Et forsøg på at kede dig ihjel
- Microsoft regnskab trodser dårlige salgstal på hardware
- Nomineret til 6 Spilpriser: Arkaden besøger Bedtime Digital Games
- Imaginary-VOD-anmeldelse – Det pure opspind
- Monkey Man-anmeldelse – Dev Patel er en enmandshær
- Salget af Xbox tager kæmpe dyk
- BlizzCon 2024 er aflyst
- Age of Empires II: Definitive Edition – Victors and Vanquished-anmeldelse – Halv morskab, dobbel frustration
- To filmfreaks på eventyr
- Ny episode af Betacritic Podcast- Fallout, Civil War, Immaculate
- Spilprisen 2024: Mød juryen
- Challengers-anmeldelse – Årtiets sportsfilm, årtiets mest sexede film
- Seks ting du ikke vidste om Monkey Man
- ’The Witcher’ er blevet fornyet med en femte og sidste sæson, samtidig med at Netflix annoncerer, at produktionen går i gang på den fjerde sæson.
- Stellar blade får både fjernet racistisk content og tilføjet godt nyt
- Den kommende version af Green Lantern spilles af Nathan Fillion. Er det helt Grønt?
- Rebel Moon Part 2-Anmeldelse – The Scargiver giver ar på sjælen
- Spilprisen 2024: Mød talenterne Johan og Joachim
- Spy X Family Code: White-anmeldelse – Spioner, mad og kaos!
- Druk/Another Round – Hvad er status?
- The Truman Show-anmeldelse – En smuk og trist fortælling om medier og løgne
- Ny episode af Arkaden Podcast- Kongen af Deep Rock Galactic!
- Rare og Xbox slår et slag for miljøet: Se Arkadens interview
- Sand Land-anmeldelse – En magisk, men problematisk rejse igennem ørkenen
- Stellar Blade-anmeldelse – Meget mere end et numsespil
- Flere sårede ved ulykke på Eddie Murphys nye Amazon-film
- Over en million mennesker spillede Fallout 76 på en dag
- Bungie fremviser nyt område til den sidste Destiny 2-udvidelse
- Tales of the Shire får ny trailer frem
- Alien: Romulus bliver ren fan-service, men på den FEDE måde?
- Spilprisen 2024: Mød talenterne fra CinderCat Games
- Deadpool & Wolverine trailer #2 – Reaktioner og spekulationer
- Embracer Group bliver til 3 selskaber
- Shogun-anmeldelse – Østens magtdemonstration
- Nikolaj Lie Kaas lander rolle i Guillermo del Toros stjernespækkede Frankenstein-film
- EA Japan chef kritiserer vurderingsråd for at banne Dead Space
- Ny Deadpool & Wolverine trailer er landet NU
- Poor Things-anmeldelse – Oscar-sæsonens ultimative genistreg
- Phantom Fury-anmeldelse – Actionbrag med rustende kanter
- Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes-anmeldelse – En ægte hyldest til JRPG’s
- Ny Deadpool & Wolverine trailer lander i dag
- The Zone of Interest-anmeldelse – Nyere tids vigtigste film
- Arkaden Podcast anmelder – Fortnite
- Her er de fedeste JRPG’s i resten af 2024
- Anyone But You-anmeldelse – der mangler rom i denne rom-com
- Er Assassin’s Creed Red i virkeligheden Assassin’s Creed Shadows?
- Danish Game Awards i fokus: Årets Ildsjæl
- Anya Taylor-Joy knoklede i over to måneder for 15-minutters Furiosa action-sekvens
- Ud i rummet med Ryan Gosling
- Vivaldi får sin egen film
- 81-årige Harrison Ford afsløret i McDonalds Happy Meal som Red Hulk?
- 9*Scorsese/DiCaprio?
- Fallout 4 er det bedst sælgende spil i Europa
- Fallout 76 udvides med stort nyt område
- Young vs. Old #1 – Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)
- The Marsh King’s Daughter-anmeldelse – Mellemlanding i sumpen
- Danish Game Awards i fokus: Årets Gamer på Twitch
- Danish Game Awards i fokus: Årets Familievenlige Gamer
- Transformers One – Giver fanen videre til den næste generation
- The Marvels-anmeldelse – En forhastet og uimponerende rejse
- Nye screenshots afsløret for The Wolf Among Us 2
- Dead Island 2: SoLA-anmeldelse – Sommer, sol og zombier
- Fallout Sæson 2 er nu bekræftet
- Mere malurt i bægeret hos udviklerne bag Cities Skylines 2
- ARK: Survival Ascended-anmeldelse – En udforskning af overlevelse i ren overdrive
- Danish Game Awards i fokus: Årets Øjeblik
- Danish Game Awards i fokus: Årets Gamer på Youtube
- M. Night Shyamalans nye thriller udstiller Josh Hartnett som seriemorder i skræmmende trailer
- Dansk memespil fejrer rekordsalg og udkommer nu til PlayStation
- Kingdom Come: Deliverance 2-preview – Et første kig på det ambitiøse middelalderspil
- Abigail-anmeldelse – Fremtidens stjerne er eneste lyspunkt i rodet omgang gyser-komedie
- Stellar Blade får ros af Nier Instruktør
- STORT øv! Tarantino dropper sin The Movie Critic
- Zack Snyder har endnu større planer med Rebel Moon-filmene
- Oldboy tv-serie under udvikling med den originale instruktør, Park Chan-Wook
- CinemaCon 2024 – Disney viser det tunge skyts frem
- Civil War-anmeldelse – Lægger ud som det første bud på årets bedste film
- Før Bad Boys: Ride or Die. Disse Buddy cop film skal du kende før du dør
- Turtle Beach Stealth Pro-anmeldelse – Crème de la crème
- For Evigt-anmeldelse – Kærlighed og livsvalg bliver sat på spidsen i dette sci-fi drama, der udspiller sig på tværs af tid
- Ny episode af Arkaden Podcast – Er Fallout-serien bedre end The Last of Us?
- Keanu Reeves bliver hentet ind til tredje omgang Sonic
- Sony præsenterer: Få en cinematisk oplevelse med BRAVIA
- Turtles forbudt for børn
- Ny PlayStation overlay menu vist frem med nye detaljer omkring Ghost of Tsushima til PC
- Fallout Shelter tjener kassen
- Mafia Prequel annonceres snart
- Tredje del af grusom klovnesaga er netop blevet færdigindspillet
- Lars Ranthe vender tilbage i rollen som fordrukken familiefar i ny trailer
- Længe lovet Fallout 4 update kommer snart
- “Ross For President” – Harrison Ford kigger forbi Marvel-universet som USAs mest betydningsfulde person
- Mage til monster – Christian Bale skamferet til ny rolle
- Nintendo udebliver fra verdens største spilmesse