Mest læste
Dansk legetøjsbutik sælger Mario-spil for rekordbeløb
Meme-spil finansierede Amalie og Mathias’ drømmeprojekt
Xbox ser gerne, at det næste Fallout-spil kommer tidligere end planlagt
De største spiludgivelser i maj 2024
Civil War-anmeldelse – Lægger ud som det første bud på årets bedste film
Hovedrolle er klar til Hit Man
Phantom Fury-anmeldelse – Actionbrag med rustende kanter
Nomineret til 6 Spilpriser: Arkaden besøger Bedtime Digital Games
Challengers-anmeldelse – Årtiets sportsfilm, årtiets mest sexede film
Håndtering Av Udøde-VOD-anmeldelse – Et forsøg på at kede dig ihjel
Sådan har jeg aldrig oplevet puzzledesign før
Det er ikke hver dag det sker. Men nogle gange rammes den bare “lige i røven”.
Ligesom ophavsmanden til udtrykket, John Faxe, behøver man ikke være en verdensstjerne for at gøre en simpel, men effektiv, forskel.
Den simple og effektive forskel er præcis, hvad udviklerne Geometric Interactive formår at skabe med deres nye spil ‘Cocoon’.
Spillet bør stå som en milepæl indenfor dansk spildesign på højde med dens spirituelle forgængere, ‘Limbo’ og ‘INSIDE’.
Ud i det ukendte
I ‘Cocoon’ starter man med at lande på en ukendt planet, hvor det hele er groet til og næsten øde for liv. En masse forgået teknologi ligger spredt over det hele, og hurtigt finder man ud af, at det kan genaktiveres med nogle mystiske kugler, man kan bære rundt på.
Mange af udviklerne bag ‘Cocoon’, fx Jeppe Carlsen og Jakob Schmid, har stået bag meget af gameplayet i spillene, ‘Limbo’, ‘140’ og ‘INSIDE’, og man mærker tydeligt, at samme kvalitet af finesse også er tilstede i dette spil.
Det narrative bliver fortalt allegorisk gennem landskabet, ligesom det gjorde i ‘INSIDE’. Hvor man i ‘INSIDE’ havde tematikker som individualisme og industrialisering, har man i ‘Cocoon’ meget større fokus på livets skabelse, både helt tilbage til The Big Bang og frem til, hvordan livet formerer sig i dag.
Og der er flere elementer i de forskellige universer, man rejser ind i, som har en eller anden forbindelse til det forunderlige liv på Jorden. Om det så er de hexagon-formede udhulninger, de tilgroede sumpområder eller de lemming-agtige robotter, så peger spillet altid tilbage på udviklingen af livet på Jorden – organisk som uorganisk.
Vi skal et lag dybere ind
Som det bevingede rumvæsen løber man rundt blandt krat og buskads, indtil man opdager en mystisk kugle, man kan samle op. Denne mystiske kugle har egenskaber, der låser op for forskellige mekanikker i banen, men tilføjer også noget unikt.
Hvis man placerer kuglen i et bestemt apparat, kan man nemlig besøge universet inde i kuglen. Og jo længere man kommer ind i spillet, desto flere kugler finder man med hver sit eget økosystem med puzzles og liv.
Nogle af disse puzzles kræver, at man har aktiveret nogle kugler inde i de andre økosystemer for at igangsætte en kædereaktion.
Det der starter som et simpelt puzzle-spil ender med at blive komplekst og kuriøst, og kræver nogle gange lidt tid til at tænke sig frem til løsningen.
Ved de særligt gode puzzlespil får man en aha-oplevelse, når man har løst en hjernevrider af et puzzle. I ‘Cocoon’ tager det puzzles til et helt nyt, unikt niveau, hvor jeg bare må bøje mig i støvet over den kreativitet og legesyghed, der findes.
De forskellige puzzles er så veleksekveret i udførelsen, at man er helt blæst bagover.
Hard-locks bliver ofte brugt til at låse spilleren inde i spilrummet, så de kan løse de forskellige puzzles. Dermed indsnævrer det valgmulighederne til løsning, hvilket kommer spilleren til gode i sidste ende.
Bosskampe i et puzzlespil?!
Bosskampe i et puzzlespil er ikke hverdagskost. Men jeg blev positivt overrasket. Særligt står bossen, hvor man bruge en teleport-mekanik som, ud som et højdepunkt.
Dog havde jeg savnet, at man havde implementeret en ultimativ bosskamp til sidst, hvor man i højere grad kunne føle en katarsis med spillet. Det var lidt det som spillet havde bygget op til, men omvendt fik vi også en fin krølle på halen.
Rundt omkring i spilverden findes der hemmelige Moon Ancestors, man kan aktivere. Disse fungerer som små collectibles, der gør, at jeg bliver nødt til at genbesøge ‘Cocoon’ for at finde dem alle. Mon ikke man får en særlig belønning for det?
Spillets simple design gør, at alle kan være med, og man opfanger hurtigt, hvordan de forskellige mekanikker fungerer. Man kan mærke, at Geometric Interactive virkelig har fostået at playteste spillet, så spilleren undgår misforståelser i gameplayet.
Setpiece for setpiece
‘Cocoon’ er dejligt atmosfærefyldt og har mindst ligeså meget at byde på udenfor spilområdet som inde i det. Andre indiespil har svært ved at finde balancen ved dette element. Men Geometric Interactive har løst opgaven til perfektion.
Artstylen er meget stemningsskabende, hvor det klæbrige og sumpede lyddesign supplere godt til indlevelsen i spillet. De forskellige baners setpieces er enestående og er med til, at man kan differentiere mellem de forskellige områder. Man farer derfor sjældent vildt i spillet.
Selvom ‘Limbo’ og ‘INSIDE’ var 2D-spil, så synes jeg, at rykket til 3D klæder ‘Cocoon’ virkelig godt. Det åbner for flere muligheder for forskellige typer af puzzles, som i den grad også er udnyttet.
Det, der gør ‘Cocoon’ til en god spiloplevelse er den responsivitet, der er hos karakteren man styrer. Det føles dejligt flydende at gå fra at smide kuglen fra sig til at samle den op igen. Ligesom det føles behageligt at mærke, hvor hurtigt karakteren reagerede på pludselige retningsskift i controlleren.
Man kan ikke undgå at sammenligne ‘Cocoon’ med ‘Limbo’ og ‘INSIDE’, da de på mange måder spirituelt minder meget om hinanden. MEN jeg synes, at ‘Cocoon’ sagtens kan stå på sine egne ben som et unikt spil, der skal spilles af enhver, der elsker indiespil.
Det tager omkring 4-5 timer at gennemføre spillet. Det når derfor aldrig at blive kedeligt, og man kan spille det i én session. Helt perfekt som et helaftensprojekt.
Jeg håber inderligt, at Geometric Interactive får den succes som ‘Cocoon’ fortjener. Det er 20’ernes svar på ‘INSIDE’, og det bør, som sagt, ses som en milepæl indenfor dansk spildesign.
Konklusion
‘Cocoon’ er en genistreg af et spil. Det står side om side på de brede skuldre som ‘Limbo’ og ‘INSIDE’ har været med til at bygge op for den danske indiescene.
Gameplayet er fremragende, hvor nogle puzzledesigns simpelthen får din hjerne til at sprænge i luften og hele sig igen indenfor et kvantesekund. Det er nogle af de bedste og mest kreative puzzles, jeg har oplevet i et spil nogensinde.
Det jeg savnede i min spiloplevelse var, at det ultimative katarsis kom fra en bosskamp, hvilket spillet egentligt også har ledt op til. Men det skal ikke tage æren fra den fine slutning vi fik i stedet. Der manglede bare et eller andet, der væltede mig ned af kontorstolen.
Artstylen og lyddesignet sidder lige i skabet. Det er med til at immerse mig som spiller, hvilket er en svær disciplin at mestre. Men når 4 underholdende timer føles som en leg, så gør spillet et eller andet rigtigt.
Som en aflsuttende kommentar, så vil jeg opfordre alle, der læser med, at prøve ‘Cocoon’. Det kan fx gøres via Game Pass. Når vi producerer noget af så fin kvalitet som ‘Cocoon’, så må vi gerne kippe stolt med det danske flag.
Kæmpe stor cadaeu til Jeppe Carlsen, Jakob Schmid og hele det fantastiske hold bag Geometric Interactive og ‘Cocoon’. Det har været alle strabadser værd.
Udvikler/Udgiver: Geometric Interactive
Genre: Puzzle Adventure
Platform: PlayStation 4/5, Windows PC, Xbox One, Xbox Series S|X og Nintendo Switch
Om skribenten:
Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
- Spilprisen 2024: Mød jurymedlemmerne Ida og Alex
- Arkaden Podcast anmelder- Open Roads og Alone in the Dark
- Hovedrolle er klar til Hit Man
- Xbox ser gerne, at det næste Fallout-spil kommer tidligere end planlagt
- De største spiludgivelser i maj 2024
- Håndtering Av Udøde-VOD-anmeldelse – Et forsøg på at kede dig ihjel
- Microsoft regnskab trodser dårlige salgstal på hardware
- Nomineret til 6 Spilpriser: Arkaden besøger Bedtime Digital Games
- Imaginary-VOD-anmeldelse – Det pure opspind
- Monkey Man-anmeldelse – Dev Patel er en enmandshær
- Salget af Xbox tager kæmpe dyk
- BlizzCon 2024 er aflyst
- Age of Empires II: Definitive Edition – Victors and Vanquished-anmeldelse – Halv morskab, dobbel frustration
- To filmfreaks på eventyr
- Ny episode af Betacritic Podcast- Fallout, Civil War, Immaculate
- Spilprisen 2024: Mød juryen
- Challengers-anmeldelse – Årtiets sportsfilm, årtiets mest sexede film
- Seks ting du ikke vidste om Monkey Man
- ’The Witcher’ er blevet fornyet med en femte og sidste sæson, samtidig med at Netflix annoncerer, at produktionen går i gang på den fjerde sæson.
- Stellar blade får både fjernet racistisk content og tilføjet godt nyt
- Den kommende version af Green Lantern spilles af Nathan Fillion. Er det helt Grønt?
- Rebel Moon Part 2-Anmeldelse – The Scargiver giver ar på sjælen
- Spilprisen 2024: Mød talenterne Johan og Joachim
- Spy X Family Code: White-anmeldelse – Spioner, mad og kaos!
- Druk/Another Round – Hvad er status?
- The Truman Show-anmeldelse – En smuk og trist fortælling om medier og løgne
- Ny episode af Arkaden Podcast- Kongen af Deep Rock Galactic!
- Rare og Xbox slår et slag for miljøet: Se Arkadens interview
- Sand Land-anmeldelse – En magisk, men problematisk rejse igennem ørkenen
- Stellar Blade-anmeldelse – Meget mere end et numsespil
- Flere sårede ved ulykke på Eddie Murphys nye Amazon-film
- Over en million mennesker spillede Fallout 76 på en dag
- Bungie fremviser nyt område til den sidste Destiny 2-udvidelse
- Tales of the Shire får ny trailer frem
- Alien: Romulus bliver ren fan-service, men på den FEDE måde?
- Spilprisen 2024: Mød talenterne fra CinderCat Games
- Deadpool & Wolverine trailer #2 – Reaktioner og spekulationer
- Embracer Group bliver til 3 selskaber
- Shogun-anmeldelse – Østens magtdemonstration
- Nikolaj Lie Kaas lander rolle i Guillermo del Toros stjernespækkede Frankenstein-film
- EA Japan chef kritiserer vurderingsråd for at banne Dead Space
- Ny Deadpool & Wolverine trailer er landet NU
- Poor Things-anmeldelse – Oscar-sæsonens ultimative genistreg
- Phantom Fury-anmeldelse – Actionbrag med rustende kanter
- Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes-anmeldelse – En ægte hyldest til JRPG’s
- Ny Deadpool & Wolverine trailer lander i dag
- The Zone of Interest-anmeldelse – Nyere tids vigtigste film
- Arkaden Podcast anmelder – Fortnite
- Her er de fedeste JRPG’s i resten af 2024
- Anyone But You-anmeldelse – der mangler rom i denne rom-com
- Er Assassin’s Creed Red i virkeligheden Assassin’s Creed Shadows?
- Danish Game Awards i fokus: Årets Ildsjæl
- Anya Taylor-Joy knoklede i over to måneder for 15-minutters Furiosa action-sekvens
- Ud i rummet med Ryan Gosling
- Vivaldi får sin egen film
- 81-årige Harrison Ford afsløret i McDonalds Happy Meal som Red Hulk?
- 9*Scorsese/DiCaprio?
- Fallout 4 er det bedst sælgende spil i Europa
- Fallout 76 udvides med stort nyt område
- Young vs. Old #1 – Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)
- The Marsh King’s Daughter-anmeldelse – Mellemlanding i sumpen
- Danish Game Awards i fokus: Årets Gamer på Twitch
- Danish Game Awards i fokus: Årets Familievenlige Gamer
- Transformers One – Giver fanen videre til den næste generation
- The Marvels-anmeldelse – En forhastet og uimponerende rejse
- Nye screenshots afsløret for The Wolf Among Us 2
- Dead Island 2: SoLA-anmeldelse – Sommer, sol og zombier
- Fallout Sæson 2 er nu bekræftet
- Mere malurt i bægeret hos udviklerne bag Cities Skylines 2
- ARK: Survival Ascended-anmeldelse – En udforskning af overlevelse i ren overdrive
- Danish Game Awards i fokus: Årets Øjeblik
- Danish Game Awards i fokus: Årets Gamer på Youtube
- M. Night Shyamalans nye thriller udstiller Josh Hartnett som seriemorder i skræmmende trailer
- Dansk memespil fejrer rekordsalg og udkommer nu til PlayStation
- Kingdom Come: Deliverance 2-preview – Et første kig på det ambitiøse middelalderspil
- Abigail-anmeldelse – Fremtidens stjerne er eneste lyspunkt i rodet omgang gyser-komedie
- Stellar Blade får ros af Nier Instruktør
- STORT øv! Tarantino dropper sin The Movie Critic
- Zack Snyder har endnu større planer med Rebel Moon-filmene
- Oldboy tv-serie under udvikling med den originale instruktør, Park Chan-Wook
- CinemaCon 2024 – Disney viser det tunge skyts frem
- Civil War-anmeldelse – Lægger ud som det første bud på årets bedste film
- Før Bad Boys: Ride or Die. Disse Buddy cop film skal du kende før du dør
- Turtle Beach Stealth Pro-anmeldelse – Crème de la crème
- For Evigt-anmeldelse – Kærlighed og livsvalg bliver sat på spidsen i dette sci-fi drama, der udspiller sig på tværs af tid
- Ny episode af Arkaden Podcast – Er Fallout-serien bedre end The Last of Us?
- Keanu Reeves bliver hentet ind til tredje omgang Sonic
- Sony præsenterer: Få en cinematisk oplevelse med BRAVIA
- Turtles forbudt for børn
- Ny PlayStation overlay menu vist frem med nye detaljer omkring Ghost of Tsushima til PC
- Fallout Shelter tjener kassen
- Mafia Prequel annonceres snart
- Tredje del af grusom klovnesaga er netop blevet færdigindspillet
- Lars Ranthe vender tilbage i rollen som fordrukken familiefar i ny trailer
- Længe lovet Fallout 4 update kommer snart
- “Ross For President” – Harrison Ford kigger forbi Marvel-universet som USAs mest betydningsfulde person
- Mage til monster – Christian Bale skamferet til ny rolle
- Nintendo udebliver fra verdens største spilmesse
- 3 anbefalinger – Tema: Årstal i titlen
- PlayStation-veteran hopper over til ‘fjenden’
Cocoon Anmeldelse $24.99
Summary
Det nyeste spil fra udviklerne bag ‘Limbo’ og ‘INSIDE’ er en genistreg