Anmeldelse

Anmeldelse: ‘Cocoon’ er en dansk genistreg

Af Emil Øgaard
28 september, 2023

Sådan har jeg aldrig oplevet puzzledesign før

Se vores video-anmeldelse af ‘Cocoon’

Det er ikke hver dag det sker. Men nogle gange rammes den bare “lige i røven”.

Ligesom ophavsmanden til udtrykket, John Faxe, behøver man ikke være en verdensstjerne for at gøre en simpel, men effektiv, forskel.

Den simple og effektive forskel er præcis, hvad udviklerne Geometric Interactive formår at skabe med deres nye spil ‘Cocoon’.

Spillet bør stå som en milepæl indenfor dansk spildesign på højde med dens spirituelle forgængere, ‘Limbo’ og ‘INSIDE’.

De tilgroede grotter

Ud i det ukendte

I ‘Cocoon’ starter man med at lande på en ukendt planet, hvor det hele er groet til og næsten øde for liv. En masse forgået teknologi ligger spredt over det hele, og hurtigt finder man ud af, at det kan genaktiveres med nogle mystiske kugler, man kan bære rundt på.

Mange af udviklerne bag ‘Cocoon’, fx Jeppe Carlsen og Jakob Schmid, har stået bag meget af gameplayet i spillene, ‘Limbo’, ‘140’ og ‘INSIDE’, og man mærker tydeligt, at samme kvalitet af finesse også er tilstede i dette spil.

Det narrative bliver fortalt allegorisk gennem landskabet, ligesom det gjorde i ‘INSIDE’. Hvor man i ‘INSIDE’ havde tematikker som individualisme og industrialisering, har man i ‘Cocoon’ meget større fokus på livets skabelse, både helt tilbage til The Big Bang og frem til, hvordan livet formerer sig i dag.

Og der er flere elementer i de forskellige universer, man rejser ind i, som har en eller anden forbindelse til det forunderlige liv på Jorden. Om det så er de hexagon-formede udhulninger, de tilgroede sumpområder eller de lemming-agtige robotter, så peger spillet altid tilbage på udviklingen af livet på Jorden – organisk som uorganisk.

Kuglens beskytter iagttager dig

Vi skal et lag dybere ind

Som det bevingede rumvæsen løber man rundt blandt krat og buskads, indtil man opdager en mystisk kugle, man kan samle op. Denne mystiske kugle har egenskaber, der låser op for forskellige mekanikker i banen, men tilføjer også noget unikt.

Hvis man placerer kuglen i et bestemt apparat, kan man nemlig besøge universet inde i kuglen. Og jo længere man kommer ind i spillet, desto flere kugler finder man med hver sit eget økosystem med puzzles og liv.

Nogle af disse puzzles kræver, at man har aktiveret nogle kugler inde i de andre økosystemer for at igangsætte en kædereaktion.

Det der starter som et simpelt puzzle-spil ender med at blive komplekst og kuriøst, og kræver nogle gange lidt tid til at tænke sig frem til løsningen.

Ved de særligt gode puzzlespil får man en aha-oplevelse, når man har løst en hjernevrider af et puzzle. I ‘Cocoon’ tager det puzzles til et helt nyt, unikt niveau, hvor jeg bare må bøje mig i støvet over den kreativitet og legesyghed, der findes.
De forskellige puzzles er så veleksekveret i udførelsen, at man er helt blæst bagover.

Hard-locks bliver ofte brugt til at låse spilleren inde i spilrummet, så de kan løse de forskellige puzzles. Dermed indsnævrer det valgmulighederne til løsning, hvilket kommer spilleren til gode i sidste ende.

Bosskampe i et puzzlespil?!

Bosskampe i et puzzlespil er ikke hverdagskost. Men jeg blev positivt overrasket. Særligt står bossen, hvor man bruge en teleport-mekanik som, ud som et højdepunkt.

Dog havde jeg savnet, at man havde implementeret en ultimativ bosskamp til sidst, hvor man i højere grad kunne føle en katarsis med spillet. Det var lidt det som spillet havde bygget op til, men omvendt fik vi også en fin krølle på halen.

Rundt omkring i spilverden findes der hemmelige Moon Ancestors, man kan aktivere. Disse fungerer som små collectibles, der gør, at jeg bliver nødt til at genbesøge ‘Cocoon’ for at finde dem alle. Mon ikke man får en særlig belønning for det?

Spillets simple design gør, at alle kan være med, og man opfanger hurtigt, hvordan de forskellige mekanikker fungerer. Man kan mærke, at Geometric Interactive virkelig har fostået at playteste spillet, så spilleren undgår misforståelser i gameplayet.

Nogle puzzles kræver en del hjernekapacitet

Setpiece for setpiece

‘Cocoon’ er dejligt atmosfærefyldt og har mindst ligeså meget at byde på udenfor spilområdet som inde i det. Andre indiespil har svært ved at finde balancen ved dette element. Men Geometric Interactive har løst opgaven til perfektion.

Artstylen er meget stemningsskabende, hvor det klæbrige og sumpede lyddesign supplere godt til indlevelsen i spillet. De forskellige baners setpieces er enestående og er med til, at man kan differentiere mellem de forskellige områder. Man farer derfor sjældent vildt i spillet.

Selvom ‘Limbo’ og ‘INSIDE’ var 2D-spil, så synes jeg, at rykket til 3D klæder ‘Cocoon’ virkelig godt. Det åbner for flere muligheder for forskellige typer af puzzles, som i den grad også er udnyttet.

Det, der gør ‘Cocoon’ til en god spiloplevelse er den responsivitet, der er hos karakteren man styrer. Det føles dejligt flydende at gå fra at smide kuglen fra sig til at samle den op igen. Ligesom det føles behageligt at mærke, hvor hurtigt karakteren reagerede på pludselige retningsskift i controlleren.

Man kan ikke undgå at sammenligne ‘Cocoon’ med ‘Limbo’ og ‘INSIDE’, da de på mange måder spirituelt minder meget om hinanden. MEN jeg synes, at ‘Cocoon’ sagtens kan stå på sine egne ben som et unikt spil, der skal spilles af enhver, der elsker indiespil.

Det tager omkring 4-5 timer at gennemføre spillet. Det når derfor aldrig at blive kedeligt, og man kan spille det i én session. Helt perfekt som et helaftensprojekt.

Jeg håber inderligt, at Geometric Interactive får den succes som ‘Cocoon’ fortjener. Det er 20’ernes svar på ‘INSIDE’, og det bør, som sagt, ses som en milepæl indenfor dansk spildesign.

Kunstige æggestokke eller elektroniske rugekasser?

Konklusion

‘Cocoon’ er en genistreg af et spil. Det står side om side på de brede skuldre som ‘Limbo’ og ‘INSIDE’ har været med til at bygge op for den danske indiescene.

Gameplayet er fremragende, hvor nogle puzzledesigns simpelthen får din hjerne til at sprænge i luften og hele sig igen indenfor et kvantesekund. Det er nogle af de bedste og mest kreative puzzles, jeg har oplevet i et spil nogensinde.

Det jeg savnede i min spiloplevelse var, at det ultimative katarsis kom fra en bosskamp, hvilket spillet egentligt også har ledt op til. Men det skal ikke tage æren fra den fine slutning vi fik i stedet. Der manglede bare et eller andet, der væltede mig ned af kontorstolen.

Artstylen og lyddesignet sidder lige i skabet. Det er med til at immerse mig som spiller, hvilket er en svær disciplin at mestre. Men når 4 underholdende timer føles som en leg, så gør spillet et eller andet rigtigt.

Som en aflsuttende kommentar, så vil jeg opfordre alle, der læser med, at prøve ‘Cocoon’. Det kan fx gøres via Game Pass. Når vi producerer noget af så fin kvalitet som ‘Cocoon’, så må vi gerne kippe stolt med det danske flag.

Kæmpe stor cadaeu til Jeppe Carlsen, Jakob Schmid og hele det fantastiske hold bag Geometric Interactive og ‘Cocoon’. Det har været alle strabadser værd.


Udvikler/Udgiver: Geometric Interactive

Genre: Puzzle Adventure

Platform: PlayStation 4/5, Windows PC, Xbox One, Xbox Series S|X og Nintendo Switch


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.




Cocoon Anmeldelse $24.99
9/10

Summary

Det nyeste spil fra udviklerne bag ‘Limbo’ og ‘INSIDE’ er en genistreg




© Copyright - arkaden.dk